خودروسازان به تولید‌کنندگان کم‌لطفی می‌کنند!

به گزارش« اخبار خودرو » ، بالا رفتن دانش‌فنی تولیدکنندگان داخلی تایر باعث شده است رئیس انجمن تولیدکنندگان صنعت تایر، سطح کیفی تولیدات داخلی را در سطح جهانی بداند و اعلام کند می‌توان در طراحی و تولید تایر بدون وابستگی به کشورهای اروپایی این راه را ادامه دهیم.

محمدرضاگنجی ، رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر در همایش زنجیره تامین صنعت تایر که در هتل المپیک برگزار شد، در مصاحبه‌ای با «دنیای‌خودرو» پیرامون این همایش و برخی مشکلات این صنعت مسائلی را بیان کرد.

محمدرضا گنجی ، رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر

محمدرضا گنجی ، رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر

در مورد این همایش توضیح دهید و این‌که هدف از برگزاری آن چه بوده است؟

همان‌طور که می‌دانید صنعت تایر سابقه ۶۰ ساله‌ای دارد و در‌حال‌حاضر ۹کارخانه در کشور فعال هستند که چیزی بالغ‌بر ۸۰‌درصد نیاز کل کشور را تامین می‌کنند.

با توجه به اینکه سال‌ها در تلاش برای ایجاد چنین بستری بودیم که تولیدکنندگان داخلی و قطعه‌سازان داخلی و خارجی را در کنار هم جمع کنیم و این زنجیره تامین را به وجود بیاوریم، اکنون توانسته‌ایم این همایش را با هدف تعامل بین تولیدکنندگان و قطعه‌سازان برگزار کرده و راه هم‌اندیشی و تعامل را برای این شرکت‌ها باز کنیم.

خواستیم تولیدکنندگان تایر و قطعات وابسته به آن با برگزاری جلسات متعدد و ارائه کاتالوگ‌ها و مشخصات قطعات یدکی و ماشین‌آلات روز دنیا برای مصرف در داخل ایران معرفی شوند تا هم شرکت‌های تولیدکننده تایر از آن‌ها استفاده کنند و هم تولیدکنندگان ایرانی قطعات که زنجیره تایر را در ایران تامین می‌کنند، بتوانند با تکنولوژی روز دنیا آشنا بشوند.

میزان واردات تایر به کشور در چه سطحی است و آیا مشکلی برای تولید کنندگان ا یجاد کرده یا خیر؟

متاسفانه میزان واردات بالاست، تجار واردکننده تایر بسیار فعال هستند و نیاز و کمبودهای بازار را تامین می‌کنند. البته باید گفت انجمن و تولیدکنندگان اعتقاد ندارند نباید تایر وارد شود بلکه اعتقاد ما بر این است تایرهایی باید وارد شوند که امکان تولیدشان در کشور وجود ندارد.

طبق فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری مشابه خارجی کالاهایی که در داخل کشور به‌اندازه کافی و با کیفیت بالا تولید می‌شوند، نبایند وارد شوند. ما نیز به‌همین دلیل به‌دنبال تحقق این امر هستیم.

همچنین انتظار ما از دولت این است از این صنعت حمایت کند زیرا صنعت تایر حدود ۳۳۰ تا ۳۴۰ هزار تن در سال تولید دارد و حدود ۸۰ درصد نیاز کشور را برآورده می‌کند.

در این صنعت حدود یک‌هزار نفر به‌طور مستقیم مشغول فعالیت هستند. خوشبختانه تایرسازان ما جزو بهترین تایرسازان دنیا بوده و استانداردهای بسیار خوبی در ایران وجود دارد.

استانداردهای ملی ایران شامل استانداردهای اروپا و آمریکاست. با این وجود تایرهای بسیار باکیفیت و خوبی را ارائه می‌کنیم. با این شرایط بزرگ‌ترین خواسته ما از دولت این است اجازه بدهد کالایی وارد شود که در ایران تولید انبوه نمی‌شود.

خودروسازان اعتقاد دارند تولیدکنندگان تایر نتوانستند ظرفیتی را که خودروسازان می‌خواهند، تامین کنند و به‌همین دلیل آن‌ها اقدام به واردات می‌کنند. آیا چنین موضوعی درست است؟

در این مورد متاسفانه از طرف خودروسازان بی‌انصافی شده است. حدود ۴ یا ۵ کارخانه در داخل کشور وجود دارند که به‌طور مستقیم با خودروسازان همکاری کرده و این کارخانه‌ها کل نیاز شرکت‌های خودروسازی کشور را تامین می‌کنند.

البته در لیست تعرفه‌های گمرک نیز واردات تایر توسط خودروسازان ممنوع اعلام شده و آن‌ها را ملزم به استفاده از تولیدات داخلی کرده است، مگر در برخی سایزها که برای خودروهای خاص هستند و در ایران تولید نمی‌شوند که البته واردات این قبیل تایرها مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

خودروسازان داخلی تابه‌حال همکاری خوبی را با تولیدکنندگان تایر داشته‌اند و با توجه به این‌که با آن‌ها مشکلاتی در زمینه دریافت و پرداخت داریم اما به‌هر‌حال بزرگ‌ترین شریک‌های تجاری ما خودروسازان هستند.

همکاری ما با خودروسازان هم در جهت خرید کالا در حجم بالاست و همچنین در جهت اصلاح تکنولوژی‌های تولید تایر به ما کمک می‌کنند.

چرا چهره نمایشگاه زنجیره تامین تا این اندازه چینی است؟ آیا جای خالی شرکت‌های بزرگ اروپایی در این نمایشگاه احساس نمی‌شود؟

در‌حال‌حاضر ۳۰ غرفه در این نمایشگاه به کشورهای خارجی اختصاص داده شده است و علاوه‌بر چینی‌ها، شرکت‌هایی از هلند و آلمان هم حضور دارند. البته نباید از مشکلات ناشی از تحریم‌ها غافل شد زیرا همین امر باعث شده است حضور اروپایی‌ها کمی کمرنگ شود.

با‌توجه به حضور تولیدکنندگان داخلی مواد اولیه صنعت تایر، چه دلیلی برای دعوت از خارجی‌ها در این نمایشگاه وجود داشت؟

ما باید با دیگر کشورها تعامل داشته باشیم و نباید به‌دلیل اینکه در کشور امکان و شرایط تولید قطعات را داریم، با دیگر کشورها همکاری نکنیم. معتقدیم کالای خوب و باکیفیت را باید با قیمت مناسب خریداری کرد. قطعا خرید کربن‌سیمرغ از طرف تمام تولیدکنندگان داخلی علاوه‌بر پایین بودن قیمت تمام‌شده کیفیت مناسبی هم دارد.

دلیل عدم تمایل اروپایی‌ها نسبت‌به همکاری با شرکت‌های ایرانی چیست؟ این درحالی‌ است که این شرکت‌ها در گذشته همکاری خوبی با تولیدکنندگان داخلی داشتند.

شرکت کنتیننتال آلمان در گذشته با گروه صنعتی بارز در زمینه انتقال تکنولوژی قرارداد داشت و در آن زمان این انتقال انجام شد. اما این قرارداد تمدید نشده است. با این وجود باید گفت بارز شرکت بسیار توانایی است و نیازی به دانش‌فنی خارجی ندارد.

در‌حال‌حاضر گروه صنعتی بارز می‌تواند بدون کمک و واسطه خارجی طراحی تایر را انجام دهد و تولیدات خود را داشته باشد و خوشبختانه نیازی به کنتیننتال ندارد.

همچنین یزدتایر باآنکه تحت‌لیسانس وردشتاین هلند کار می‌کند، نیازی به این شرکت هلندی ندارد. البته نام و برند یک شرکت خارجی ارزشمند است اما به‌جرات می‌توان گفت اگر زمانی شرکت‌های خارجی حضور نداشته باشند، یزد‌تایر می‌تواند طراحی تولیداتش را انجام دهد و در سطح جهانی بدرخشد.

منبع : دنیای خودرو